[linux] HDD niet automatisch benaderbaar?

Vr Jul 31 14:12:33 CEST 2020

Aldus schreef harry.harmsen op gmail.com op Fri, Jul 31, 2020 at 01:46:01PM +0200:
> Beste mensen,
>
> Kan iemand mij helpen bij het volgende?
> Ik heb onlangs een nieuwe computer gekocht, zonder besturingssysteem.
> Daarop heb ik Linux Mint 20 geïnstalleerd op de SSD, met 3 partities:
> eentje voor het besturingssysteem en programma's, een homepartitie en een
> swappartitie.
> Daarnaast zit er een HDD in. Daarop heb ik alle data overgezet.
>
> Nu lijkt het erop dat de HDD niet 'vanzelf' gevonden wordt.

Kunt u nadere informatie geven van welke devices de kernel wel detecteert
en welke niet?

> Ik kan wel gewoon een programma starten en dan data opvragen (bijv. Libre
> Office en daarin een document of spreadsheet opvragen), maar als ik bij

Kunt u 'data opvragen' die zich bevinden op een device dat de kernel niet
herkent??

> autostart instel dat een bepaald document in Libre Office automatisch moet

??

> opstarten bij de start van de computer (dus als ik de computer aanzet na
> een 'De computer uitzetten' oftewel shutdown), krijg ik de melding dat het
> document niet gevonden kan worden, met de vermelding van het hele pad naar
> het opgegeven document.

Wat voor een melding krijgt u? Waarom kan 'dat document niet gevonden worden?'

> [...]
> dat de virtuele machine (een Windows 7 virtuele machine) 'niet benaderbaar'
> is. Deze virtuele machine staat op de HDD. Als ik in de verkenner naar het
> bestand van de virtuele schijf ga (Windows7-disk001.vdi) en daarop
> dubbelklik wordt de viruele machine in het Virtual Bos-scherm wél
> opstartbaar.
> (ik had al een snelkoppeling naar dit bestand gemaakt, maar die werkt ook
> niet meer na het uitzetten van de computer en wordt wél weer actief nadat
> ik in de verkenner op het bestand gedubbelklikt heb)

Ik heb gehoord dat Windows een programma heeft dat 'verkenner' wordt genoemd.

> Op mijn oude computer werkt dit allemaal wél goed.
> Een verschil tussen oude en nieuwe computer is o.a.: de oude computer was
> (zeg ik maar even kort door de bocht) een Windows7-machine waar ik later
> Linux Mint (17.3) naast geïnstalleerd heb. Daardoor(?) staat er GRUB op, en
> dat staat níet op de nieuwe computer.
> Kan het daarmee te maken hebben?

Vermoedelijk zal een recente Linux GRUB2 gebruiken.

> Een ander verschil: op de oude computer had ik geen aparte homepartitie
> aangemaakt. Kan het daarmee te maken hebben?

> Of is het iets met mounten van de HDD? En zo ja, hoe en wat dan?

Als de kernel een device niet kan vinden, kan die het ook niet mounten.

> Hoe dan ook, ik heb zelf geen idee hoe ik dit kan oplossen, dus ik ben zeer
> blij met jullie meedenken, waarvoor bij voorbaat dank.

Helder krijgen wat het probleem is, is vaak de halve oplossing.

> Groet,
> Harry Harmsen
> Assen

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		How long it takes to reach your goal
		depends less on your speed than on your direction.