[linux] Canon Pixma G3501 & *Ubuntu 18.04 LTS:, Aantal complicaties opgelost, maar een i/o probleem verhindert het daadwerkelijke scannen.

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Ma Jun 8 21:55:15 CEST 2020

On Mon, Jun 08, 2020 at 06:06:22PM +0200, Bas G. Roufs wrote:
> [...]
> daadwerkelijke scannen in elk van de 3 gevallen. Dit is vreemd - het printen
> gaat gewoon goed wanneer ik de printer via dezelfde USB-kabel verbonden heb
> met dezelfde laptop en hetzelfde systeem. Meer over de vergeefse
> scanpogingen deel ik verderop hieronder in de paragrafen 3,4 en 5.
>
> 2: Scanner gedecteerd en permissieproblemen opgelost.
>
> De scanner heb ik gedetecteerd met de volgende tests:
>
> bas op Viaconsensus-iter:~$ su
> Password:
> root op Viaconsensus-iter:/home/bas# su -s /bin/bash saned

OK

> [...]
>   # you have loaded a kernel SCSI driver for your SCSI adapter.
>
> could not open USB device 0x8087/0x0024 at 002:002: Access denied (insufficient permissions)
> could not open USB device 0x1d6b/0x0002 at 002:001: Access denied (insufficient permissions)
> could not open USB device 0x04f2/0xb217 at 001:005: Access denied (insufficient permissions)
> could not open USB device 0x0a5c/0x217f at 001:004: Access denied (insufficient permissions)
> found USB scanner (vendor=0x04a9 [Canon], product=0x1794 [G3000 series]) at libusb:001:008

OK

> [...]
>   # necessary.
> saned op Viaconsensus-iter:/home/bas$ scanimage -L
> device `pixma:G3000_192.168.2.12' is a CANON Canon PIXMA G4000 Series multi-function peripheral
> saned op Viaconsensus-iter:/home/bas$
>
> Vervolgens ik via de terminal en "Midnight Commander" (mc) de permissies
> gewijzigd van:
> de canon*.ppd bestanden in usr/share/pdd;
> alle bestanden van .home/.sane/xsane.
> Alle permissies heb ik als volgt gewijzigd via Midnight Commander:
> "owner" van "root" naar "bas";
> lees én schrijfrechten voor de "owner" en de "group".

(volg ik niet, zal nu ook niet belangrijk zijn)

> [...]
> sane_read= 4 = Invalid argument
> [bjnp] udp_command: ERROR - no data received (timeout = 1000)
> [bjnp] udp_command: ERROR - no data received (timeout = 1000)
> [bjnp] udp_command: ERROR - no data received (timeout = 1000)
> [bjnp] udp_command: ERROR - no data received (timeout = 1000)
> [bjnp] udp_command: ERROR - no data received (timeout = 1000)
> [bjnp] udp_command: ERROR - no data received (timeout = 1000)
> [bjnp] udp_command: ERROR - no data received (timeout = 1000)
> bas op Viaconsensus-iter:~$
>
> Tot zo ver Skanlite. Mijn verhaal eindigt ook hier.

Kort:  device   en   group

Lang zal in een paar stappen gaan.
En ook een meerdere mailtjes op en neer.

Misschien ook wel in twee mailtjes

 id saned
 id bas

Output daarvan a.u.b. met ons delen.