[linux] Canon Pixma G3501 & *Ubuntu 18.04 LTS:, Aantal complicaties opgelost, maar een i/o probleem verhindert het daadwerkelijke scannen.

Ma Jun 8 22:16:30 CEST 2020

Aldus schreef Bas G. Roufs op Mon, Jun 08, 2020 at 06:06:22PM +0200:
> Canon Pixma G3501 & *Ubuntu 18.04 LTS:
> Aantal complicaties opgelost, maar een i/o probleem verhindert het
> daadwerkelijke scannen.
>
> Maar de duivel zit in het detail: een i/o probleem verhindert het
> daadwerkelijke scannen in elk van de 3 gevallen. Dit is vreemd - het printen
> gaat gewoon goed wanneer ik de printer via dezelfde USB-kabel verbonden heb
> met dezelfde laptop en hetzelfde systeem. Meer over de vergeefse
> scanpogingen deel ik verderop hieronder in de paragrafen 3,4 en 5.

printen? USB?

> 2: Scanner gedecteerd en permissieproblemen opgelost.
>
> De scanner heb ik gedetecteerd met de volgende tests:
>
> bas op Viaconsensus-iter:~$ su
> Password:
> root op Viaconsensus-iter:/home/bas# su -s /bin/bash saned
> saned op Viaconsensus-iter:/home/bas$ sane-find-scanner
>
> could not open USB device 0x8087/0x0024 at 002:002: Access denied
> found USB scanner (vendor=0x04a9 [Canon], product=0x1794 [G3000 series]) at
> libusb:001:008

Toch USB??

> saned op Viaconsensus-iter:/home/bas$ scanimage -L
> device `pixma:G3000_192.168.2.12' is a CANON Canon PIXMA G4000 Series
> multi-function peripheral

En nu lijkt Ubuntu een scanner te zien op een netwerkadres.... en identificeert
het model verkeerd??

> Zijn er nog meer bestanden en mappen waar ik de permissies wijzigen moet om
> te kunnen scannen?
> Graag jullie antwoord(en).
>
> [bjnp] bjnp_open_tcp: ERROR - Can not connect to scanner: Connection refused
> [bjnp] udp_command: ERROR - no data received (timeout = 1000)
> [bjnp] bjnp_open_tcp: ERROR - Can not connect to scanner: Connection refused

UDP of TCP? Wat gebeurt hier?? Dit is geen I/O probleem zo te zien, maar een
netwerkprobleem.

> We gaan nu naar Simple Scan. Na het terminal-commando "simple-scan" kom ik
> meteen terecht in een grafische omgeving met de volgende mededeling:
>
> Ready to scan.
> CANON Canon PIXMA G4000 Series.
>
> Vervolgens scan ik linksboven op de knop "scan". Meteen krijg ik de volgende
> melding, nog steeds in de grafische omgeving:
>
> ! Failed to scan
> Error communicating with scanner.

Zelfde verhaal, zo te zien....

> bas op Viaconsensus-iter:~$ skanlite
> "pixma:G3000_192.168.2.12"
> "pixma:G3000_192.168.2.12"
> "pixma:G3000_192.168.2.12"
> "1 instead of 0 arguments to message { %} supplied before conversion."
> "pixma:G3000_192.168.2.12"
> [bjnp] udp_command: ERROR - no data received (timeout = 1000)
> [bjnp] bjnp_open_tcp: ERROR - Can not connect to scanner: Connection refused
> sane_read= 4 = Invalid argument

Weerom hetzelfde verhaal.

> Tot zo ver Skanlite. Mijn verhaal eindigt ook hier. Feedback stel ik zeer op
> prijs.
>
> HG,
> Bas G. Roufs.

Toch eens opzoeken wat die Canon Pixma voor een apparaat is...

Suc6,

Daniel

--

		How long it takes to reach your goal
		depends less on your speed than on your direction.