[linux] Ubuntu - grep werkt gedeeltelijk niet

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Di Jun 16 09:33:24 CEST 2020

On Tue 16 Jun 2020, Jan Paul Smit wrote:

> In het Terminalvenster typ ik:
>
> grep -r -i “fiets” /home/jan-paul/Documenten
> om al mijn bestanden in de map Documenten te doorzoeken op het woord fiets.
>
> Merkwaardig genoeg krijg ik sommige bestanden uit de map Documenten waar
> het woord fiets in staat wèl op de lijst in het Terminalvenster en anderen
> níet.

Welk soort documenten bevatten volgens jou wel het woord "fiets", maar
worden niet getoond? Als het Word (of Libreoffice) bestanden zijn, dan
worden ze waarschijnlijk niet gevonden omdat ze eigenlijk een soort zip
bestand zijn waarin de inhoud gecomprimeerd is en dus niet meer
"gewoon" het woord "fiets" bevatten.

> Ik heb ook een keer mijn sudo ingevoerd en 'sudo updatedb', maar het helpt
> allemaal niet. Ook met andere zoekwoorden heb ik hetzelfde probleem. Ik heb
> ongeveer 1700 bestanden in mijn map Documenten staan.

updatedb werkt alleen de lijst van alle bestandsNAMEN bij, het doet
verder niks met inhoud van bestanden. "locate" gebruikt die lijst om
snel een bestandsnaam terug te vinden. "grep" zoekt dus door de inhoud
van bestanden.

Paul