[linux] Ubuntu - grep werkt gedeeltelijk niet

Di Jun 16 11:50:52 CEST 2020

Aldus schreef Jan Paul Smit op Tue, Jun 16, 2020 at 10:23:59AM +0200:
> PS - mijn computer opnieuw opstarten heb ik een paar keer geprobeerd. Helpt
> niet.

Waar zou dat tegen moeten helpen dan? Linux hoef je niet zo vaak opnieuw op
te starten.

Het probleem zit hem vermoedelijk daarin dat grep is geschreven om te zoeken
in platte ASCII tekst en dat veel 'documenten' andere bestandsformaten hebben.

Zoeken op bestandsnaam gaat met 'find'. De combinatie van find en grep werkt
voor zoeken op de inhoud van tekstbestanden en tot op zekere hoogte ook met
binaire bestanden. Bestanden vinden op naam gaat echter sneller met het
'locate' commando, waarvoor 'updatedb' die bestanden indexeert.

Nu kunt u onder Windows gebruik maken van command.com, cmd.exe, bash of Powershell.
Onder Linux gebruiken we vaak bash, maar Microsoft Powershell werkt ook op Linux
en op Ubuntu (samen met .Net Core):
	https://www.starwindsoftware.com/blog/using-powershell-on-linux
	https://docs.microsoft.com/nl-nl/powershell/scripting/install/installing-powershell-core-on-linux?view=powershell-7

Er zijn wel oplossingen bedacht voor 'desktop search' die ook werken met een
index, vergelijkbaar met DuckDuckGo, Google of Bing. Lees dus onderstaande eens:
	https://wiki.debian.org/FullTextSearch
	https://www.linuxlinks.com/desktopsearchengines/
	https://dtsearch.com/	(geen gratis software)
	https://www.linuxuprising.com/2019/05/drill-new-desktop-file-search-utility.html
	https://linuxhint.com/best-self-hosted-search-engines/

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth
--

		How long it takes to reach your goal
		depends less on your speed than on your direction.