[linux] Linux Verzamelmail, Volume 46, Nummer 10

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Vr Jun 19 11:39:25 CEST 2020

On Fri 19 Jun 2020, Jan Paul Smit wrote:

> Ook de suggestie van Daniel von Asmuth
>
> “Probeer eens:
>         grep -r -i -H -s fiets /home/jan-paul/Documenten”
>
> heb ik uitgeprobeerd, maar werkte bij mij niet.
>
> Ik gebruik de code ‘ | cut -d: -f1’ om een overschot aan tekst in rtf-,
> txt- en html-bestanden kwijt te raken, maar wel het pad te behouden.

grep -l laat alleen de filenaam zien. Scheelt weer :) Is ook sneller
omdat grep dan stopt met de huidige file als de tekst al gevonden is,
doorgaan heeft toch geen zin.

> Mijn vermoeden is nu dat in de onzichtbare tekst helemaal aan het begin van
> een Word-document (meta data?) soms wel en soms niet een bepaalde code of
> string staat die grep verhindert het document door te zoeken.

grep laat zich niet stoppen door een bepaalde string, die gaat sowieso
de hele file doorzoeken.

> Ik heb geprobeerd een overzicht te krijgen van de commando’s van grep te
> krijgen door deze regel in het Terminalvenster te plaatsen, maar dat werkt
> niet.

Gewoon: man grep
werkt niet? Je kunt ook vaak --help bij een commando gebruiken, of -h.
Dus: grep --help

> Nu staat in mijn lijst van hits van een grep-zoekactie vóór de
> doc-bestanden telkens: “Binair bestand”

Dus grep heeft de string gevonden, maar durft het niet aan om de regel
met die tekst te laten zien omdat er niet-ascii bytes in staan, en dat
kan de terminal output verminken.

Paul