[linux] H96 Max, 4K Ultra HD

Frans van Berckel fberckel op xs4all.nl
Zo Mrt 15 00:43:47 CET 2020

Iemand al eens naar zo'n goedkoop Android TV computertje gekeken? Of je
zo'n device van een andere Linux distributie kan voorzien?

Ik trof op marktplaats een H96 Max, 4K Ultra HD. Er blijkt zelfs zoiets
als een H96 Max+, 4K 3228 model te bestaan.

En dat je er achter komt dat de merknaam van het device iets heel
anders zegt, dat wat er echt in het doosje zit. Dat fabrikant zegt
RK3318 maar er blijkt, zoals je hieronder ziet, een RK3328 in te
zitten. Wat gelijk weer terug slaat op de juiste device tree file.

Waar ik op vast loop is dat er dus veel soorten van die doosjes zijn.
Een ieder heeft een eigen device tree dtb file. Daar boot je mee.

compatible = "rockchip,rk3328-box-avb", "rockchip,rk3328";
interrupt-
parent = <0x1>;
#address-cells = <0x2>;
#size-cells = <0x2>;
model =
"Rockchip RK3328 box";

Ik heb best eens Linux op een computer gezet. Het lijkt wel dat ze bij
de installatie van Arm devices het wiel opnieuw hebben uitgevonden.

Voor mij een heel nieuwe ervaring. Al dagen aan het zoeken. Hoe je van
een dtb weer een dts file maakt. Van binary naar source.

Hoe je een TTL port aansluit. Pinnetjes solderen. Zodat je zonder
scherm output van u-boot, toch weet wat er gebeurd.

En de keuze voor de juiste GPT partitie indeling. Die met sector 64
start? Let wel, Android heeft geen gdisk. Maar Termux is goud waard.

Verder veel berichten zien langs komen over Armbian, LibreElec en
andere distro's. Zoveel dat je op een gegeven moment door de bomen het
bos niet meer ziet. What a mess. Dat je denkt, wie heeft dit bedacht?

Vraag me af, hoe heb jij dat aangepakt?

Frans van Berckel
Media Engineer / Linux Master
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/fransvberckel/