[linux] Zal dit een versnelling opleveren voor mijn systeem?

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Di mei 5 18:30:23 CEST 2020

On Tue, May 05, 2020 at 11:40:04AM +0200, Daniel C. von Asmuth wrote:
> [...]

Aanschafprijs is 27 Euro

> [...]
>
> Conclusie: die dsync flag heeft nogal veel invloed op het resultaat.
>
> Het moge duidelijk zijn dat dit alleen iets zegt over de bandbreedte
> van de harde schijf en in een desktop gebruikt de schijf maar zelden
> meer dan 30 % van de bandbreedte. Het voordeel van SSD zit hem in
> de lagere latency, niet de bandbreedte. Veel gebruikte disc benchmarks
> zijn Bonnie en Iozone.

> We vragen ons af of Juliens huidige systeem een SSD of HDD heeft.

> De volgende vraag die zich voordoet is of uw systeem sneller moet
> worden of trager of dat u er tevreden mee bent.

Mijn vraag zou zijn:  Hoeveel overlap in humor is er?   :-)

> De volgende suggestie is om de load van uw huidige systeem te
> onderzoeken met SAR of zo. Bovenstaande beschrijving van wat
> u suggereert niet dat u veel disc-I/O-intensieve taken uitvoert.
>
> Mijn alternatieve voorstel luidt: koop een nieuwe Mac Pro, die
> kost ongeveer € 60,000 en dan verwisselt u de SSD van de Mac
> met de HDD van uw laptop. Wat denkt u dat sneller zal zijn:
> die oude schijf in een snelle Apple PC of een vette SSD in uw
> oude laptop?

> Dat zal vast wel.

Ja.  En ik weet ook niet wat die SATA controller aan werk
per tijdseenheid kan verzetten.

> De webzijde zegt dat het Intenso ding een SATA 3 interface heeft; ik gok
> dat uw laptop SATA II heeft en dat dat backwards compatible is, maar dat
> u niet de opgegeven snelheid zult halen. SATA II kan namelijk maximaal
> 375 MB/s aan en SATA 3 het dubbele.

Ja, blijft over de over de oorspronkelijke vraag:
  Zal ik wel of niet van "disk" wisselen?

Mij zou het de prijs van drie kale bioscoopkaartjes waard zijn
om mijn data op een nieuwe disc het hebben liggen, om mijn
backup EN restore procedure gecontroleerd te hebben.

Groeten
Geert Stappers

Bioscoopkaartje ingeschat op 9 euro  ( 27 is deelbaar door 9 )
--
Silence is hard to parse