[linux] Zal dit een versnelling opleveren voor mijn systeem?

Der cl3m0t op gmail.com
Wo mei 6 13:27:39 CEST 2020

On 05-05-2020 09:54, Julien Michielsen wrote:
> Ik zal niet de enige zijn: ik vind mijn systeem traag.
> Om de snelheid te verbeteren denk ik eraan een SDD-kaart
> in te bouweneen..
 >
>... een Lenovo V110IAP met een Intel N3350 Celeron.  Ik lees er mijn
> post mee, lees er veel mee op het internet,

Aangezien je van lezen houdt, kan je met de link hieronder beginnen hoe
je de snelheid/prestatie van je linuxsysteem kan bevorderen.

https://wiki.archlinux.org/index.php/Improving_performance

Het vervangen van je hdd door een ssd zal je systeem wat vlotter maken,
alhoewel het bij linux minder impact maakt dan bij windows (als iemand
op internet roept dat het een wereld van verschil is, kan je je afvragen
of hij/zij wel linux gebruikt ;-)). Het merk van de SSD zal niet zoveel
uitmaken, maar als ik mag kiezen tussen de genoemde Intenso en
bijvoorbeeld een Crucial BX500 voor een euro meer, dan zou ik voor de
Crucial gaan. Je kan bijvoorbeeld op tweakers.net de SSD's vergelijken.
Het belangrijkste is het formaat op 2.5" en het interface op SATA
filtreren. Als je twijfelt of de SSD in je laptop past kan je in de
specificatie van SSD kijken hoe dik hij is, ik denk dat je een SSD van
7mm dikte nodig heeft.

https://tweakers.net/solid-state-drives/vergelijken/

Als je laptop een optische schijf heeft, en je gebruikt hem toch niet,
kan je hem ook vervangen door een ssd. Je hebt dan een hdd caddy nodig,
je kan op de termen hdd caddy en Lenovo V110 zoeken op internet. Hoe je
je je laptop moet demonteren kan je ook op internet opzoeken met termen
als "lenovo v110 handleiding".
Met zoektermen als "lenovo v110 hdd replace", zal je waarschijnlijk ook
youtube video's als resultaat krijgen.

Groet,
Derry