[linux] Zal dit een versnelling opleveren voor mijn systeem?

Wo mei 6 15:37:47 CEST 2020

Aldus schreef Der op Wed, May 06, 2020 at 01:27:39PM +0200:

> Aangezien je van lezen houdt, kan je met de link hieronder beginnen hoe je
> de snelheid/prestatie van je linuxsysteem kan bevorderen.
>
> https://wiki.archlinux.org/index.php/Improving_performance

Voordat je iets aan je systeem wilt veranderen is het slimste om eerst de
performance van je systeem te meten - anders weet je nooit of je goed bezig
bent.

Ik vraag me dus af of overstappen op een SSD netto iets uit zal maken.
Julien's test gaf 90 MB/s aan, maar zonder die 'sync' flag zal hij hogere
waarden zien, misschien 150 MB/s. Om de oude schijf maximaal te belasting
bij downloads van het Internet heeft hij dus een verbinding van meer dan
1 Gb/s nodig.

Een 'quick & dirty' test is door naar het harddiscledje te kijken wanneer de
programma's maximaal actief zijn. Als dat dan continu brandt of meer aan dan
uit lijkt te staan, dan is de schijf zwaar belast en kan upgrade zin hebben.
Als het maar 1 keer per seconde of nog minder vaak oplicht, dan kun je je
schijf beter inruilen voor een langzamer exemplaar, zoals de nieuwe SMR discs.

Voor 'normaal' interactief PC-gebruik heeft de snelheid van de harde schijf
weinig impact. Bovendien maakt Linux veel gebruik van disc buffering en caching:
als je veel geheugen hebt, merk je weinig van de schijf.

> Het vervangen van je hdd door een ssd zal je systeem wat vlotter maken,
> alhoewel het bij linux minder impact maakt dan bij windows (als iemand op
> internet roept dat het een wereld van verschil is, kan je je afvragen of
> hij/zij wel linux gebruikt ;-)). Het merk van de SSD zal niet zoveel

Een SSD gebruiken zal maken dat je OS en applicaties wat sneller starten:
voor de rest merk je alleen bij intensief database gebruik veel verschil.

> Groet,
> Derry

Ik vrees dus dat Julien straks wel zijn geld kwijt is en zijn arbeidsproductiviteit
niet merkbaar verhoogt. Dan wordt het toch nog tijd om je OS te gaan tunen.

https://www.howtoforge.com/measuring-linux-latency-with-latencytop-on-ubuntu-8.10-and-debian-lenny

Wat ook wil helpen is je applicaties opnieuw compileren met een goede (dure)
compiler.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		How long it takes to reach your goal
		depends less on your speed than on your direction.