[linux] Inhoud Thunderbird naar andere distro

Do mei 21 14:10:28 CEST 2020

Aldus schreef harry.harmsen op gmail.com op Thu, May 21, 2020 at 01:05:02PM +0200:
> Beste mensen,
>
> Wat is een goede manier om de inhoud van Thunderbird (mappen met emails)
> van de ene distro in de andere te krijgen?
> Is dat een kwestie van de profielmap kopiëren en plakken, of moet dat
> anders?

Ik zou onderscheid maken tussen de instellingen en de mailboxen, maar
je kunt ze samen kopiëren in de hoop dat het verschil tussen de Thunderbird
versies niet uitmaakt.

> Toelichting: op mijn oude notepad draait momenteel Xubuntu (18.04). Maar
> niet alles werkt meer goed en ik ben intussen zover om het OS opnieuw te
> installeren. Maar omdat Xubuntu eigenlijk te 'zwaar' is voor mijn notepad,
> wil een lichter OS installeren, ik denk nu aan Sparkling Linux. Al mijn
> mails wil ik graag meenemen, vandaar mijn vraag.
>
> Alvast bedankt voor reacties,
> Harry Harmsen

Nu vragen we ons af hoe oud dat apparaat inmiddels is. Xubuntu is gebaseerd
op Ubuntu (een Debian variant) uit Zuid-Afrika en heeft de XFce Window Manager.
Sparkling Linux? Als Google er nog nooit van gehoord heeft, dan bestaat het
vermoedelijk niet. SparkyLinux is een Debian variant uit Polen) met de OpenBox
Window Manager (geliefd bij ervaren gebruikers), maar kent misschien ook XFce.

https://wiki.sparkylinux.org/doku.php/sparky_home

De vraag moet nu luiden wat een lichtgewicht OS is: die bestaan wel; de Fritz!Box
heeft zoiets. Een Raspberry Pi is al 'bloated' in vergelijking. MS-DOS natuurlijk,
maar dat wil je vast niet meer. Een Desktop Linux is meestal zwaar overladen met
features.

- kernel: alle modules of afgeslankte versie?
- libc: glibc (vet) of ulibc (slank, alleen noodzakelijke functies).
- GUI: X11, Wayland of geen (dat laatste is slank)
- Window Manager: KDE en GNOME zijn vet, XFce, Mate en OpenBox vrij licht.
- Email client: maakt veel uit: zie https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_email_clients#Features

Misschien zoek je gewoon een lichtere email client op je huidige OS.
https://www.techradar.com/news/software/applications/best-linux-email-client-5-reviewed-and-rated-1041236
https://itsfoss.com/best-email-clients-linux/

Suggestie: Mutt (Linux) of Sylpheed (X11) https://en.wikipedia.org/wiki/Sylpheed

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		How long it takes to reach your goal
		depends less on your speed than on your direction.