[linux] Inhoud Thunderbird naar andere distro

harry.harmsen op gmail.com harry.harmsen op gmail.com
Do mei 21 15:45:25 CEST 2020

Op do 21 mei 2020 om 14:10 schreef Daniel C. von Asmuth <
asmuth op bakunin.xs4all.nl>:

> Aldus schreef harry.harmsen op gmail.com op Thu, May 21, 2020 at 01:05:02PM
> +0200:

> Ik zou onderscheid maken tussen de instellingen en de mailboxen, maar
> je kunt ze samen kopiëren in de hoop dat het verschil tussen de Thunderbird
> versies niet uitmaakt.

Allen die reageerden: bedankt. Ik begrijp dat het kopiëren van de
profielmap (of in elk geval de belangrijkste mappen daaruit) en daarna
plakken een optie is.
Intussen bedacht ik dat er ook programma's zijn waarmee je een backup van
Thunderbird kunt maken (weet nu even geen namen en rugnummers, maar in het
verleden wel eesn zoiets gevonden), kan ik als extra optie ook nog
gebruiken.

> notepad,

> Nu vragen we ons af hoe oud dat apparaat inmiddels is.

> Mijn Notepad is een Acer Aspire One 522, met AMD Dual-Core Processor C60
en 1GB DDR3 Memory en 320GB HDD.

> Xubuntu is gebaseerd op Ubuntu (een Debian variant) uit Zuid-Afrika en
> heeft de XFce Window Manager.
> Sparkling Linux? Als Google er nog nooit van gehoord heeft, dan bestaat
> het
> vermoedelijk niet. SparkyLinux is een Debian variant uit Polen) met de
> OpenBox
> Window Manager (geliefd bij ervaren gebruikers), maar kent misschien ook
> XFce.
>
> https://wiki.sparkylinux.org/doku.php/sparky_home
>
> Sorry, ik typte wat te snel en uit mijn hoofd: het is inderdaad
sparkylinux.

De vraag moet nu luiden wat een lichtgewicht OS is: die bestaan wel; de
> Fritz!Box
> heeft zoiets. Een Raspberry Pi is al 'bloated' in vergelijking. MS-DOS
> natuurlijk,
> maar dat wil je vast niet meer. Een Desktop Linux is meestal zwaar
> overladen met
> features.
>
> - kernel: alle modules of afgeslankte versie?
> - libc: glibc (vet) of ulibc (slank, alleen noodzakelijke functies).
> - GUI: X11, Wayland of geen (dat laatste is slank)
> - Window Manager: KDE en GNOME zijn vet, XFce, Mate en OpenBox vrij licht.

Ja, ik weet dat ik een (nog) veel lichtere distro kan gebruiken, maar het
moet voor mij als eenvoudige linux-ziel ook nog een beetje werkbaar
blijven, d.w.z. ik wil wel een GUI en ik moet een beetje met mijn
vertrouwde software kunnen werken (zoals Libre Office, Firefox,
Thunderbird).
Sparkylinux heeft overigens ook minimal editions, maar die zijn voor mij
minder geschikt.
Ik kijk nu naar sparkylinux met LXQt-desktop.
Vraag is nog of het de stable- of de semi-rollingversie moet worden.
Hebben jullie advies?

- Email client: maakt veel uit: zie
> https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_email_clients#Features
>
> Misschien zoek je gewoon een lichtere email client op je huidige OS.
>
> https://www.techradar.com/news/software/applications/best-linux-email-client-5-reviewed-and-rated-1041236
> https://itsfoss.com/best-email-clients-linux/
>
> Suggestie: Mutt (Linux) of Sylpheed (X11)
> https://en.wikipedia.org/wiki/Sylpheed
>
> Interessant om eens naar andere clients te kijken.
Thunderbird komt er in elk geval als goed uit.
Overschakelen naar een andere client maakt het overzetten wel
gecompliceerder.
En omdat ik niet direct op zoek was naar een andere client houd ik het
eerst toch maar bij Thunderbird.

Met vriendelijke groet,
> Daniel von Asmuth
>
> Eveneens weer een groet, en hartelijk dank,
Harry Harmsen