[linux] [Opgelost] Ubuntu 20.04 geen muiskliks op inlogscherm

Eric de Hont eric op hobiho.nl
Za mei 30 16:48:31 CEST 2020

Op 30-05-2020 om 13:58 schreef Paul Slootman:

> Bedankt voor de terugkoppeling, iemand zal daar zeker ooit voordeel bij
> hebben.
>
> Een dingetje: het was dus niet "klikken" wat het probleem was, maar
> "tappen" op de touchpad om een klik te simuleren. Aansluiten van een
> gewone (USB) muis zou gewoon gewerkt hebben. Een cruciaal verschil
> waardoor vermoedelijk niemand je had kunnen helpen.
> Details zijn alles :-)

 1. Ik heb vermeld welke hardware ik gebruik. Ik kan mij met de beste
    wil van de wereld niet voorstellen dat iemand vervolgens denkt:
    "goh, als hij nou gezegd had 'tappen' of 'tikken', ja, dan snap ik
    wat er mis kan gaan op dat inlogscherm, maar nu hij zegt klikken
    gebruikt hij vast stiekem een muis waar hij niemand iets over
    vertelt en dan weet ik dus niet wat het probleem is."
 2. Het was mij volstrekt onbekend dat tappen op het touchpad logisch
    gezien iets anders is dan klikken met een muis. In al de jaren dat
    ik Linux gebruik heb ik nog nooit een instelling hoeven aanpassen om
    dat werkend te krijgen. Natuurlijk snap ik wel dat er ergens een
    conversie plaats vindt en dat daar iets mis kan gaan, maar voor mij
    is/was dat net zoiets als dat een ide-cdrom-apparaat logisch omgezet
    wordt in een scsi-device. Dat zal ook vast wel eens mis kunnen gaan,
    maar dat is voor mij als gebruiker een black box, vast heel
    interessant, maar ook iets om nog even te laten liggen voor als ik
    later groot ben.

Als je dit soort details essentieel verklaart om problemen aan te
kaarten, kan je maar beter gelijk een attachment vereisen dat van elk
partikel in het universum de plaats en snelheid beschrijft. Want je weet
maar nooit wat essentieel is. En dan maar hopen dat de
Heizenbergcompensators goed functioneerden op het moment van samenstellen.

Kortom, je weet vaak pas wat de correcte probleemomschrijving was zodra
je probleem is opgelost. Dus als je hulpzoekenden afrekent op dit soort
onvolledigheid kan je alle hulpverlening net zo goed stoppen.

BTW: ik ben in de GNOME-instellingen gaan kijken bij de instellingen van
muis en touchpad en daar kan je inderdaad instellen of tikken op het
touchpad worden geïnterpreteerd als muiskliks. Dat staat standaard
aangevinkt, Gnome kiest dus voor andere standaardinstellingen dan GDM.
Heel grappig, want als je het uitvinkt, door te tikken op je touchpad,
kan je het niet meer aanvinken! Tot... je linksonder in je touchpad
duwt... Dat genereert blijkbaar een "echte" muisklik. En vermoedelijk
had ik daarmee ook prima kunnen klikken op het inlogscherm. Dat ga ik
z.s.m. uitproberen.

--

Groeten, Eric de Hont