[linux] Trage start software Linux Mint

harry.harmsen op gmail.com harry.harmsen op gmail.com
Za Nov 28 20:05:00 CET 2020

Op za 28 nov. 2020 om 16:51 schreef Daniel C. von Asmuth <
asmuth op bakunin.xs4all.nl>:

> Aldus schreef harry.harmsen op gmail.com op Sat, Nov 28, 2020 at 12:33:53PM
> +0100:

> programma's
> programma

> Geachte Reizigers,
>
> Een performance probleem vergt doorgaans nader onderzoek. De eerste
> indruk is dat het kan liggen aan de hardware, de software, of de
> omgeving, bijvoorbeeld het netwerk.
>
> Het eerste dat we willen weten is of de programma's die nu trager
> opstarten dan een maand geleden daarna nog even snel hun werk doen.
> [...]
(belangrijk?) deel boven de pet, maar ik wil graag proberen zo goed
mogelijk op je vragen te reageren.
Programma's als Firefoxbrowser en Libre Office starten nog steeds prima op.
Maar bijvoorbeeld de VLC Media player doet er weer heel lang over.
De trage opstart gebeurt zowel als ik via het menu in Linux Mint de
programma's opstart, als wanneer ik bijvoorbeeld een bestand dat met een
dergelijk programma geopend wordt (een pdf met Master PDF, een film met
VLC) aanklik.
En dat was dus zeg maar een week geleden niet zo.

Als ik in een mail een pdf krijg, kon ik die altijd meteen openen door op
het pijltje in het 'plaatje' van de bijlage te klikken.
Nu downloadt het pdf bestand alleen maar en moet ik eerst naar de
bestandsmanager (Nemo 4.6.5) en als ik daarin op het pdf bestand
dubbelklik, duurt het een eeuwigheid voordat PDF Master opent (in Double
Commander 0.9.8 beta is dit overigens net zo, dus het kan m.i. niet aan de
bestandsmanager liggen).
Een van de gekke dingen is dat sommige programma's traag opstarten, andere
niet maar nog altijd net zo snel als voorheen.

Als ik in de terminal VLC opstart duurt het ook lang voordat VLC opent.
(terminal:
harry op harry-System:~$ vlc
VLC media player 3.0.9.2 Vetinari (revision 3.0.9.2-0-gd4c1aefe4d)
[000055920e69e5b0] main libvlc: Vlc draait met de standaardinterface.
Gebruik 'cvlc' om vlc zonder interface te gebruiken.
qt5ct: using qt5ct plugin
qt5ct: D-Bus global menu: no
qt5ct: D-Bus system tray: yes
[000055920e72be50] main playlist: playlist is empty)
Libreoffice opstarten in de terminal gaat wel weer snel, net als wanneer ik
dat via het menu van Linux Mint doe.

Groet,
Harry Harmsen
Assen