[linux] Trage start software Linux Mint

Zo Nov 29 12:02:40 CET 2020

Aldus schreef harry.harmsen op gmail.com op Sat, Nov 28, 2020 at 08:05:00PM +0100:
> Op za 28 nov. 2020 om 16:51 schreef Daniel C. von Asmuth <

Het antwoord op de tweede vraag is eenvoudig: gebruik Google of een andere
zoekmachine.

Ik probeerde "linux mint 20 apps starting up slow after update"

Dat leverde geen resultaten die op uw probleem lijken. De ervaring met
Linux is dat updates je systeem zelden verpesten.

Die vraag blijft nog onbeantwoord.

Voor de zekerheid is het slim om het 'free' commando te gebruiken om te
controleren of het gewoon aan geheugengebrek ligt.

> (belangrijk?) deel boven de pet, maar ik wil graag proberen zo goed
> mogelijk op je vragen te reageren.
> Programma's als Firefoxbrowser en Libre Office starten nog steeds prima op.

Bij mij starten die programma's langzaam, maar dat is normaal.

> Maar bijvoorbeeld de VLC Media player doet er weer heel lang over.
> De trage opstart gebeurt zowel als ik via het menu in Linux Mint de
> programma's opstart, als wanneer ik bijvoorbeeld een bestand dat met een
> dergelijk programma geopend wordt (een pdf met Master PDF, een film met
> VLC) aanklik.
> En dat was dus zeg maar een week geleden niet zo.

Conclusie: het probleem doet zich met specifieke programma's voor en voor
de rest werkt het systeem nog normaal.

> Als ik in een mail een pdf krijg, kon ik die altijd meteen openen door op
> het pijltje in het 'plaatje' van de bijlage te klikken.
> Nu downloadt het pdf bestand alleen maar en moet ik eerst naar de
> bestandsmanager (Nemo 4.6.5) en als ik daarin op het pdf bestand

Dit is een functionele bug. Nu zou je eerst het email programma verdenken,
maar ik denk eerder aan de window manager. Als u Linux Mint gebruikt is
dat waarschijnlijk Mate, Cinnamon, of Xfce. De laatste zou vrij snel
moeten werken.

> [...]
>
> Als ik in de terminal VLC opstart duurt het ook lang voordat VLC opent.
> (terminal:
> harry op harry-System:~$ vlc
> VLC media player 3.0.9.2 Vetinari (revision 3.0.9.2-0-gd4c1aefe4d)
> [000055920e69e5b0] main libvlc: Vlc draait met de standaardinterface.
> Gebruik 'cvlc' om vlc zonder interface te gebruiken.
> qt5ct: using qt5ct plugin
> qt5ct: D-Bus global menu: no
> qt5ct: D-Bus system tray: yes
> [000055920e72be50] main playlist: playlist is empty)
> Libreoffice opstarten in de terminal gaat wel weer snel, net als wanneer ik

Dit is geen simpel probleem. Het enige dat ik zo snel kan bedenken is dat het
misschien aan D-Bus zou kunnen liggen. Een botte manier om dat te testen is
het volgende commando:
	sudo service dbus stop

Daarna zou VLC misschien helmaal niet meer opstarten of juist weer snel.
Als u klaar bent met de test, type dan:
	sudo service dbus start

Voor de zekerheid gebruikt u het volgende commando om te testen of D-Bus
wel draait.
	sudo service dbus status

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		How long it takes to reach your goal
		depends less on your speed than on your direction.