[linux] na suspend lijkt machine te blijven werken (knipperend lampje)

Guus Snijders gsnijders op gmail.com
Za Sep 26 18:54:21 CEST 2020

Op za 26 sep. 2020 18:09 schreef Julien Michielsen <michkloo op xs4all.nl>:

> Ik zet tegenwoordig mijn machine uit met suspend, een alias "susp"
> ( alias susp='sudo systemctl suspend'),
> en dit werkt prima: stukken sneller dan de al-ctl-del en aanzetten
> zoals ik het voorheen deed. Toch heb ik het onplezierige gevoel dat
> de machine niet echt uitstaat. Aan de zijkant zit een klein led-je
> dat blijft knipperen als ie met suspend is uitgezet.  Betekent dit
> dat de machine niet helemaal is uitgezet en toch nog een pietsie
> blijft draaien, of zie ik dat verkeerd?

Klopt wel, bij suspend doe je een sleep-to- ram, een soort slaapstand.
Bij een hibernate (sleep-to-disk) gaat de machine wel helemaal uit. Resume
duurt ietsje langer dan bij suspend, maar gaat nog steeds snel.

Mvg, Guus