[linux] grub-install voor debian-live CD

George Schramkowski schramko op xs4all.nl
Zo Dec 5 10:29:26 CET 2021

> `/usr/sbin/grub-install` is de volledig naam ( full path name )
> En  /usr/sbin zal niet het PATH van een gewone gebruiker staat.
>
> Mijn inschatting is dat  `sudo grub-install /dev/sdX` wel wat doet.

> De  S  van  search

> `grub2-common` is de package naam waar naar gevraagd werd.
>

> Laat a.u.b. weten of `grub2-common` aanwezig is op de gebruikte Live CD.
> Commando daarvoor is `dpkg -l grub2-common`
>

> Groeten
> Geert Stappers
> --
> Silence is hard to parse

Ik ben al een stukje verder.

Ik heb grub-install in de live sessie kunnen installeren via
grub2-common.

Ik moest echter de optie --directory=/mnt/boot/grub/i386-pc
meegeven met grub-install. Maar dit was niet voldoende. Je moet
nog een chroot doen (iemand anders op dit forum wees er al op)
en ook update-grub doen. Ik heb daar op internet instructies voor gevonden (en uitgevoerd), maar ik weet niet meer waar :-(.

Ik heb bovenstaande op de root partitie van m'n Debian systeem gedaan. Merkwaardigerwijze vond update-grub toen geen Debian(!).
Dat leverde dus een bootmenu op met win10, Ubuntu maar ZONDER Debian. Ik kan dus enkel win10 en Ubuntu booten.

Ik heb toen vanuit Ubuntu nog een update-grub gedaan. Ik vind daarmee win10 en de beide Ubuntu images. Hij zegt dan ook Debian 11 te vinden maar noemt daar geen images bij (dat moeten er twee zijn). Om precies
te zijn, de inhoud van de Debian boot partitie ziet er als volgt uit:

boot			   initrd.img-4.19.0-17-amd64
System.map-5.10.0-8-amd64  config-4.19.0-17-amd64
initrd.img-5.10.0-8-amd64  vmlinuz-4.19.0-17-amd64
config-5.10.0-8-amd64	   lost+found
vmlinuz-5.10.0-8-amd64     grub
System.map-4.19.0-17-amd64

Vraag: hoe kan ik met update-grub (of op een andere wijze) grub vanuit Ubuntu ook de Debian images laten vinden, en Debian als de default boot optie definieren?

Groetjes,

George