[linux] grub-install voor debian-live CD

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Zo Dec 5 15:58:58 CET 2021

Ten eerste, wat volgens mij nog niemand expliciet genoemd heeft:
je hebt dus geen (U)EFI systeem, aangezien je nog "traditionele" DOS
fdisk tabellen hebt (UEFI gebruikt GPT en die kent geen extended
partitions).

On Sun 05 Dec 2021, George Schramkowski wrote:

> Ik heb grub-install in de live sessie kunnen installeren via
> grub2-common.
>
> Ik moest echter de optie --directory=/mnt/boot/grub/i386-pc
> meegeven met grub-install. Maar dit was niet voldoende. Je moet
> nog een chroot doen (iemand anders op dit forum wees er al op)
> en ook update-grub doen. Ik heb daar op internet instructies voor gevonden (en uitgevoerd), maar ik weet niet meer waar :-(.
>
> Ik heb bovenstaande op de root partitie van m'n Debian systeem gedaan. Merkwaardigerwijze vond update-grub toen geen Debian(!).
> [...]

Ik zou de rescue option van de debian boot image gebruiken om de root
van je debian installatie te mounten, en dan de optie kiezen om daarop een
shell te starten. Dan ben je dus op je debian installatie via een
chroot.

Daarbinnen dan niet vergeten /boot te mounten, en dan grub-install.
Indien nodig /dev/sda opgeven, aangezien dat is waarvandaan jouw systeem
boot.

Als dat te spannend is, probeer dan de Ubuntu omgeving te booten, en dan
daarin /boot/grub/grub.cfg te editen om de Debian omgeving erbij te
zetten. Dat komt neer op een menuentry { ... } alinea te dupliceren en
daarbij de naam aanpassen (wel zo makkelijk...), de "set root=",
"linux=" en "initrd=" regels aanpassen.

"set root=" geeft aan wat de root *voor grub* is. Dat zal dan worden:
set root='(hd1,msdos1)'

Ik gok dat je root device /dev/sdb2 is? Dus:

linux vmlinuz-5.10.0-8-amd64 root=/dev/sdb2 ro
initrd initrd.img-5.10.0-8-amd64

volgens de info die je geeft.
Een evt. "search --no-floppy ..." regel kun je verwijderen, die zoekt
ook de grub root op, een beetje dubbelop dus.

Al je dan zo in je debian omgeving kan komen, dan kun je daar weer
grub-install draaien.

Paul