[linux] grub-install voor debian-live CD (was opgelost)

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Ma Dec 13 20:11:55 CET 2021

On Sat 11 Dec 2021, George Schramkowski wrote:

> Eigenlijk zou het wettelijk verboden moeten zijn dat een te installeren OS een reeds bestaande bootloader 'sloopt'...

Mijn haat van Microsoft is ooit begonnen toen ik op mijn nieuwe 486 pc
SCO Unix had geinstalleerd, daarbij een 1e partitie aan het begin
vrijgelaten voor als ik MS-DOS zou moeten installeren.

Toen was het zo ver, ik moest MS-DOS voor iets gebruiken. Dus ik stop de
1e floppy (van 3, het was volgens mij versie 3.3 :-) ) in de drive, zet
de pc aan, en zie tot mijn grote schrik:

    No existing MS-DOS partition found, using entire disk for MS-DOS

Direct uitgezet! Maar partitie tabel was al overschreven. Ik ben toen 2
dagen bezig geweest om uit te zoeken hoe dat te herstellen, wat gelukkig
wel lukte.

De arrogantie om zomaar aan te nemen dat is de hele disk mocht
gebruiken, niet kijkend of er al partities waren... Daar is niet veel
verbetering in gekomen (wel een klein beetje).

Paul