[linux] grub-install voor debian-live CD (was opgelost)

Dick Stomp dick.stomp op gmail.com
Ma Dec 13 20:40:05 CET 2021

> Eigenlijk zou het wettelijk verboden moeten zijn dat een te installeren
OS een reeds bestaande bootloader 'sloopt'...

Dit heet bij beschaafde volkeren "broedermoord"... dat zal wel verboden
zijn.
Maar in deze moderne tijden is Linux -bij mijn weten- de enige die bij
installeren waarschuwt met zoiets als "er staat al een OS op deze PC, kies
[vervangen|ervoor|erachter]". Alleen bij Ubuntu 18 op een HP 840 G1
verslikte deze routine zich -drie jaar geleden- in UEFI. Ik heb alleen
BIOS-boeken, dus kon niet helpen. Maar daar bracht F2 tot mijn verbazing
toch het Grub menu tevoorschijn. Nu start de HP 840 gewoon onbewaakt met
Ubuntu op: zo hoort dat!