[linux] grub-install voor debian-live CD (was opgelost)

Daniel C. von Asmuth asmuth op vonasmuth.nl
Di Dec 14 00:05:42 CET 2021

Aldus schreef Paul Slootman op Mon, Dec 13, 2021 at 08:11:55PM +0100:

> Mijn haat van Microsoft is ooit begonnen toen ik op mijn nieuwe 486 pc

Mirco Stof? Waar heb ik die naam meer gehoord? Is er iemand die daar meer
over kan vertellen ... of nog liever opschrijven, zodat wij ons ledenblad
een beetje vol krijgen?  (P.S. voor plaatsing in ons Kerstnummer komt dit
iets te laat)

> SCO Unix had geinstalleerd, daarbij een 1e partitie aan het begin
> vrijgelaten voor als ik MS-DOS zou moeten installeren.

Dat heb ik ook gebruikt -- voor een licentie betaalde je destijds
Hfl. 2700. (Dan was DOS een stuk betaalbaarder). Het kon niet tippen
aan Linux.

> [...]
> 1e floppy (van 3, het was volgens mij versie 3.3 :-) ) in de drive, zet
> de pc aan, en zie tot mijn grote schrik:
>
>     No existing MS-DOS partition found, using entire disk for MS-DOS
>
> Direct uitgezet! Maar partitie tabel was al overschreven. Ik ben toen 2
> dagen bezig geweest om uit te zoeken hoe dat te herstellen, wat gelukkig
> wel lukte.
>
> De arrogantie om zomaar aan te nemen dat is de hele disk mocht
> gebruiken, niet kijkend of er al partities waren... Daar is niet veel
> verbetering in gekomen (wel een klein beetje).

In die tijd wisten we nauwelijks dat er ook andere OSsen voor de PC
bestonden. Windows NT was ietsje beter, maar ook duurder en moeilijker.

Heb je wel eens een dual-boot installatie gezien van twee DOS versies?

> Paul

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		How long it takes to reach your goal
		depends less on your speed than on your direction.