[linux] nieuweling met linux

Johan Wevers johanw op vulcan.xs4all.nl
Do Feb 18 15:34:16 CET 2021

On 18-02-2021 11:53, Daniel C. von Asmuth wrote:

> Privacy is inderdaad van belang. Misschien zou het helpen als iedereen op
> de Piratenpartij stemt. U hebt vast wel gehoord over de macht van de
> 'Tech Titanen': Amerikaanse bedrijven hebben hier veel invloed, maar in
> China niet, omdat dat land zijn eigen Internetreuzen heeft (die fijn onder
> controle van de Regering staan:-(.

Van de regen in de drup dus. Amerikaanse bedrijven zijn volgens mij nog
minder erg dan Nederlandse die onder controle van Rutte staan. En omdat
ik vrijwel niks doe waar de Chinese regering zich aan stoort maar
misschien wel iets wat de Nederlandse of Amerikaanse niet zo leuk vinden
zou ik dan nog eerder een Chinese techreus vertrouwen.

Je kunt natuurlijk een telefoon nemen die makkelijk te rooten is en die
voorzien van open source firmware zonder Google trackers. Er zijn zelfs
oplossingen om een deel van die functionaliteit vervolgens tracking free
weer toe te voegen, bv. MicroG.

Daarna is het zaak om te leren hoe verschillende apps te muilkorven
zodat die niet alsnog van alles naar Goopgle, Facebook en anderen
doorsturen. Als je toch al root hebt is dat wel te doen, en het bespaart
je ook nog eens een hoop irritante advertenties.

--
ir. J.C.A. Wevers
PGP/GPG public keys at http://www.xs4all.nl/~johanw/pgpkeys.html