[linux] Veilig bestanden uploaden en downloaden....

Zo Feb 28 17:18:36 CET 2021

Aldus schreef Marcel Nijenhof op Sun, Feb 28, 2021 at 03:26:42PM +0100:

> Wat mij betreft is sftp met een aantal extra maatregelen de veiligste
> oplossing.
>
> Je moet dan wel de volgende maatregelen implementen:
>
>  1) sftp only accounts.
>
>     Maak gebruik van "ForceCommand internal-sftp".
>
>  2) Chrooted accounts.
>
>     Maak gebruik van "ChrootDirectory <dir>"
>
>  3) Gebruik ssh keys.
>
>     Maak gebruik van "ChallengeResponseAuthentication no"
>
>  4) Verplaats eventueel de ssh authorized keys zodat gebruikers geen
>     extra keys kunnen plaatsen.
>
>     Maak gebruik van "AuthorizedKeysFile /etc/ssh/authorized_keys/%u"

> [...]

Bedankt, maar.... OpenSSH moet voor de beheerder wel gewoon toegankelijk
blijven; eventueel via een aparte TCP poort.

> De makelijkste oplossing voor integratie met windows is webdav.
> Hiervoor is geen extra software nodig onder windows om dat te
> gebruiken. Vanuit de verkenner is webdav met 3 klikken te benaderen.
>
> Tenslotte is rsync via ssh de makelijkste oplossing om twee directories
> gelijk te houden.

De laatste twee opties overtuigen niet echt. Een apart client-programma
lijkt me wenselijk. (bovendien hebben we al een client, gebaseerd op
LibCURL.

> --
> marceln

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		How long it takes to reach your goal
		depends less on your speed than on your direction.