[linux] on-topic] Edelkey - Mailserver - netfilter - iptables - teergrube (tarpit)

lnx lnx op kpnmail.nl
Di Mrt 16 13:49:03 CET 2021

On 3/15/21 3:29 PM, Geert-Jan wrote:

> Mocht je even snel een mail server willen checken of ze de basics op
> orde hebben qua beveiliging en anti spam, kun je het domein makkelijk
> testen op internet.nl <https://internet.nl>

Mooie *en* leerzame link! en mocht in de 'knowledge base' een website
bekend zijn voor Email_Header_Analysis dan hou ik me aanbevolen.

Gebruik momenteel [1][2] met tegenzin in relatie tot privacy en vesti-
gingsplaats.

> Als ik dan intrum.nl bekijk verbaast het me niets dat ze in de spam
> terecht komen: https://internet.nl/mail/intrum.nl/498792/
> <https://internet.nl/mail/intrum.nl/498792/>

Dat is de opzet en anders bekijk de mailservers van edelkey.net maar
eens [3], geloof er niets van dit deze door lompigheid zo slecht
geconfigureert zijn. Dat lukt mij als 'dwaas' nog niet (sorry hans doe
sinds enkele jaren de rechtszaken zoveel mogelijk zelf!).

Het spam gedeelte is, zonder de in en outs te kennen, duidelijk. Echter
dat de emails na een x-aantal dagen als niet leverbaar terugkomen wordt
volgens mij, is een aanname zonder dit te kunnen onderbouwen, gedaan met
behulp van netfilter c.q. iptables.

Wat ik er sinds kort van weet is er een manier om anti-spam maatregelen
te nemen middels het gebruik van een teergrube [4][5][6] (is de moeite
waard om te lezen voor degene die het interesseert).

Vraag die overblijft:

Er van uitgaande dat die edelkey.net mailserver(s) op Linux draaien is
het dan middels iptables & teergrube mogelijk om een client MTA (lees:
mijn mailprovider) wijs te maken dat de email niet afgelevert konden
worden als gevolg van die teergrube?

(Nogmaals. Het is een aanname en ook nog eens van een 'dwaas')

[1] https://mxtoolbox.com/EmailHeaders.aspx

[2] https://www.whatismyip.com/email-header-analyzer/

[3] https://internet.nl/mail/edelkey.net/499141

[4] https://de.wikipedia.org/wiki/Teergrube_(Informationstechnik)