[linux] hoe defecte paketten op mijn machine te vinden?

Julien Michielsen michkloo op xs4all.nl
Wo Mrt 24 16:40:43 CET 2021

Om een e-book te kunnen lezen moet ik Adobe Digital Editions kunnen opstarten, en dat draait onder wine.  Ik krijg echter de melding dat ik defecte paketten vasthou, en dat daarom de installatie niet uitgevoerd kan worden.
Hierna mijn commando, en de foutmeldingen:

sudo apt-get install wine-stable winetricks winbind
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd
De statusinformatie wordt gelezen... Klaar
wine-stable is reeds de nieuwste versie (3.0.1ubuntu1).
Sommige pakketten konden niet geïnstalleerd worden. Dit kan betekenen
dat u om een onmogelijke situatie gevraagd heeft, of, indien u de distributie 'unstable' gebruikt, dat sommige benodigde pakketten nog gemaakt moeten worden of uit 'Incoming' verwijderd werden.

De volgende informatie kan misschien helpen de situatie op te lossen:
De volgende pakketten hebben niet-voldane vereisten:
winbind : Vereisten: samba-common-bin (= 2:4.11.6+dfsg-0ubuntu1) maar het zal niet geïnstalleerd worden

Vereisten: libwbclient0 (= 2:4.11.6+dfsg-0ubuntu1) maar 2:4.11.6+dfsg-0ubuntu1.4 zal geïnstalleerd worden

Vereisten: samba-libs (= 2:4.11.6+dfsg-0ubuntu1) maar 2:4.11.6+dfsg-0ubuntu1.4 zal geïnstalleerd worden
E: Kan problemen niet verhelpen, u houdt defecte pakketten vast.

Om bij het eerste vereiste te starten: ik heb geprobeerd samba-common-bin met de hand
te installeren, maar ook daar liep ik tegen een muur op:

gi samba-common-bin
[...]
samba-common-bin : Vereisten: python3-samba maar het zal niet geïnstalleerd worden
Vereisten: samba-libs (= 2:4.11.6+dfsg-0ubuntu1) maar 2:4.11.6+dfsg-0ubuntu1.4 zal geïnstalleerd worden
Vereisten: libwbclient0 (= 2:4.11.6+dfsg-0ubuntu1) maar 2:4.11.6+dfsg-0ubuntu1.4 zal geïnstalleerd worden
Aanbevelingen: samba-dsdb-modules maar het zal niet geïnstalleerd worden
E: Kan problemen niet verhelpen, u houdt defecte pakketten vast.

Ik heb het gevoel dat ik in een spaghetti van defecte paketten zit, en weet niet hoe tot een
oplossing te komen, en hoe de defecte paketten te vinden.  Iemand een suggestie hoe dit aan
te pakken?

Bij voorbaat dank,
Julien