[linux] Mensen met pan-gebruikers-ervaring

Eric de Hont edehont op xs4all.nl
Ma Aug 8 14:20:19 CEST 2022

Op 08-08-2022 om 11:52 schreef Julien Michielsen via Linux:
> Ik dacht "laat ik pan weer eens installeren, en nieuws gaan lezen".
> Dat was echter gemakkelijker gedacht dan uitgevoerd.  Ik kreeg van de
> helpdesk
> te horen dat ik poort 563 moet gebruiken.  (en op hun website staat
> een referentie
> naar newszilla.xs4all .nl)
> Daar kwam ik echter niet verder mee: wanneer ik dat bij pan invoer
> krijg ik niets te
> zien: geen nieuwsgroepen, en geen enkel bericht.
> Iemand een hint wat ik verder nog kan doen?

(Abusievelijk privé-beantwoord. Nu ook via de lijst, zoals de bedoeling
was.)

Ik heb begrepen dat Newszilla <https://nl.wikipedia.org/wiki/Newszilla>
door KPN is wegbezuinigd, of dat gebeurt binnenkort. (Ik zie hem nog wel
met telnet.)

Misschien kun je news.xs4all.nl of news.kpn.nl proberen. (Beide servers
bestaan en luisteren op poorten 119 en 563 zie ik met telnet. Ze
verbreken bij mij wel snel de verbinding, waarschijnlijk omdat ik ze
vanaf het Ziggo-netwerk benader.)

Of je neemt een abonnement op een commerciële newsserver zoals van
EWEKA. Die werkt in elk geval prima met Pan.

Groeten,

Eric