[linux] Gebruik bridge (8)

Paul de Vries paul.de.vries op xs4all.nl
Wo Aug 24 14:30:39 CEST 2022

(...)

> brctl addbr br0
> brctl addif br0 eth0
> brctl addif br0 wlan0

dat klinkt heel interessant. tot nu toe heb ik alleen bridges op mijn server voor kvm, dus dit is nieuw voor mij.

ik heb sind een paar dagen een raspberry pi. in de ene kamer kan ik hem op een tv aansluiten en zo via gui bedienen, daarna neem ik hem mee naar een andere kamer met ethernet.

als ik het goed begrijp kan je een bridge gebruiken om eth0 en wlan0 te bundelen maar dan anders dan met bonding.

ik zou vanuit mijn centos server de rpi willen benaderen via ethernet en als dat niet lukt dan via wifi. kan dat op deze manier?

iets dergelijks gelt voor onze mac laptops, alleen in eigen kamer ethernet en daarbuiten alleen wifi. macos gebruikt nog ipconfig en brctl.