[linux] Gebruik bridge (8)

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Do Aug 25 09:25:05 CEST 2022

On Wed 24 Aug 2022, Paul de Vries via Linux wrote:

> dat klinkt heel interessant. tot nu toe heb ik alleen bridges op mijn server voor kvm, dus dit is nieuw voor mij.
>
> ik heb sind een paar dagen een raspberry pi. in de ene kamer kan ik hem op een tv aansluiten en zo via gui bedienen, daarna neem ik hem mee naar een andere kamer met ethernet.
>
> als ik het goed begrijp kan je een bridge gebruiken om eth0 en wlan0 te bundelen maar dan anders dan met bonding.
>
> ik zou vanuit mijn centos server de rpi willen benaderen via ethernet en als dat niet lukt dan via wifi. kan dat op deze manier?

Als je dit op een client zou doen dan creeer je een netwerk loop volgens
mij...

Dit is meer iets wat op een access point gedaan zou worden, om het wifi
netwerk te verbinden met het bedrade netwerk; log maar eens in op een
openwrt router:

root op ap-8:~# brctl show
bridge name	bridge id		STP enabled	interfaces
br-vlan4		7fff.e291f5ccf140	no		eth0.4
							eth1
							wlan0
							wlan0-1

Hier is het normale netwerk op vlan4, die wordt gebridged met eth1 (wat
eigenlijk de cpu is), en wlan0 en wlan0-1 (2,4GHz en 6GHz).

Ik heb een bridge weleens gebruikt om alle verkeer te kunnen bekijken
tussen 2 apparaten met tcpdump:

brctl addbr br0
brctl addif br0 eth0
brctl addif br0 eth1
tcpdump -w /tmp/x.pcap -s0 -i br0

en dan elk van de interfaces op een van de 2 apparaten aansluiten.

Paul