[linux] Printer doet het ineens niet meer...

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Za Feb 19 14:53:11 CET 2022

On Fri 18 Feb 2022, Geert Stappers via Linux wrote:

> We lazen dat directories van de groep 'lp' waren
> terwijl user 'joop' niet in die groep zit.

Dat hoeft ook niet!
Op mijn systeem zit ik ook niet in de group 'lp' en toch kan ik rustig
printen.
Ik zit niet in de Debian-exim group maar kan prima mailen.
Enz. Enz.

Zo lang het lp / lpr commando kan communiceren (via socket of netwerk)
met de cups daemon dan is dat niet het probleem.

Misschien zou een strace van de cups daemon helpen om aan te geven waar
de
permission denied" (EPERM) vandaan komt:

sudo strace -f -o /tmp/cupsd.strace -p $(pidof cupsd)

(ctrl-c een poosje na het geven van een print opdracht en dan de file
/tmp/cupsd.strace bekijken waar de EPERM verschijnt)

Paul