[linux] Printer doet het ineens niet meer...

joop gerritse jjge op xs4all.nl
Za Feb 19 17:47:24 CET 2022

On 2/19/22 14:53, Paul Slootman via Linux wrote:

> Dat hoeft ook niet!
> Op mijn systeem zit ik ook niet in de group 'lp' en toch kan ik rustig
> printen.
> Ik zit niet in de Debian-exim group maar kan prima mailen.
> Enz. Enz.
>
> Zo lang het lp / lpr commando kan communiceren (via socket of netwerk)
> met de cups daemon dan is dat niet het probleem.
>
> Misschien zou een strace van de cups daemon helpen om aan te geven waar
> de
> permission denied" (EPERM) vandaan komt:
>
> sudo strace -f -o /tmp/cupsd.strace -p $(pidof cupsd)

> [...]

Sorry hoor, ik heb het even niet gevolgd...

Mijn email lag eruit, en daarmee ook allerlei contacten die ik nog warm
moest houden. Er staat altijd nog een aangifte Einkommenssteuer waar ik
iets mee moet, Ik had en heb geen tijd om dit uit te zoeken, en bovendien...

In de tijd van Slackware kon je nog het boot proces tussentijds
stopzetten en dan kijken of je er noh tussen kon komen. Bij Mint kun je
dat vergeten. Dat is goed dichtgetimmerd, en je ziet niets totdat je
iets mag zien. Like it or not (I don't), maar zo hoort het ook. En
bovendien was het altijd al behoorlijk wat werk, als het al lukte. En
zeker niet als ik ook nog eens een ander email adres moet krijgen
(voorlopige oplossing is jjge.posteo.net, met dank aan Der). ER komen
gewoon te veel dingen tegelijk binnen. NU even niet.

En herinstalleren valt tegenwoordig best mee... het meeste werk is het
terugvinden van je oude contacten, passwords, enz...