[linux] tv recorder

Daniel Kropveld daniel op linux020.nl
Zo Jul 31 09:42:13 CEST 2022

Paul de Vries via Linux schreef op vr 29-07-2022 om 18:32 [+0200]:
> tot nu toe heb ik altijd tv programma's opgenomen met Geniatech EyeTV
> Hybrid (hardware) met EyeTV3 (software) op een bejaarde macmini. die
> heeft de geest gegeven, nu wil ik graag naar een simpele dedicated
> linux oplossing.

Ik heb een DVB2 ontvanger in een USB stick, waarmee ik Digitenne kan
ontvangen. Voordat die stick onder Linux kan werken moet een firmware
gedownload worden. Na wat zoeken vind je uitgebreide instructies.
Ik kan het signaal met Kaffeine ontvangen, en ook opnemen. Gewoon de
TV-programma's aanklikken vanaf een menu. Dan krijg je een groot .m2t
bestand, een streaming formaat. Als ik een TV programma voor de
eeuwigheid wil bewaren converteer ik het. Dan wordt de grootte
verminderd van een paar Gb naar een paar 100Mb.
Het m2t formaat wordt door alle video-payers ondersteund, meestal kijk
ik ze af in Kodi.
Digitenne zonder abonnement ontvangt alleen de publieke (TV/radio)
zenders en een enkele regiozender.

Voor Kodi gebruik ik de Restrospect plugin om de Nederlandse publieke
zenders te ontvangen. (Bij Kodi kan ik niet opnemen)

Als je genoegen neemt met dit beperkte pakket, dan is TV kijken gratis.

Groet
Daniel K.