[linux] tv recorder

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Za Jul 30 14:43:00 CEST 2022

On Fri 29 Jul 2022, Paul de Vries via Linux wrote:

> ik heb een ziggo basis abonnement, geen extra kastjes of zender pakketten, en ik wil graag opnemen van publieke tv in nederland belgië duitsland engeland (en soms stiekem commercieel als mijn zoon daarin optreedt).

Ik neem aan dat je wel de smartcard nodig hebt om al die zenders te
kunnen kijken? Want dan moet je een oplossing zoeken die ook overweg kan
met een CAM module...

> [...]
>
> wat mij interessant lijkt is de rapberry pi tv hat (hardware) met tvheadend (software).
> ik wil alleen maar opnemen en opslaan via nfs elders, op een ander apparaat editen (kop en staart verwijderen wegens speelruimte in uitzendtijd), converteren naar een zuiniger formaar, en daarna op weer een ander apparaat afspelen met vlc.
>
> - zou dit ding dat kunnen? (opnemen van ziggo zonder extra toeters en bellen, opslaan via nfs)
> - welke maat raspberry zou je moeten gebruiken? ( Ik kom zie wat klachten over te traag bij kijken maar dat wil ik helemaal niet)

Ik weet niet hoe dat met Ziggo gaat, maar bij Caiway is het basis pakket
gewoon zonder smartcard te ontvangen. Ik heb een Enigma2 ontvanger
(trefwoord dreambox, daar is het enigma verhaal mee begonnen) dat naast
satelliet ook een DVB-C tuner heeft. Daarmee kan ik alles bekijken en
opnemen. Ik heb een M op tant HD2400, die gaat alweer wat jaartjes mee.
Ik heb er een SSD ingeschroefd maar vroeger gebruikte ik ook NFS voor de
opnames. Je krijgt .ts (transport stream) bestanden, die worden door
zo'n beetje alle AV software wel begrepen.

Om dit op een "gewone" x86 pc te doen zou ik niet zo weten hoe dat aan
te pakken. Maar zo'n "settop box" is niet zo duur en gewoon enorm
handig.

Paul