[linux] rip een non-UDF dvd

paai j.j.paijmans op gmail.com
Vr Mrt 25 08:11:12 CET 2022

On 17-03-2022 17:44, Guus Snijders via Linux wrote:
> Op do 17 mrt. 2022 16:22 schreef paai via Linux <linux op lists.nllgg.nl
> <mailto:linux op lists.nllgg.nl>>:
>
>     Ik wilde eens een hele oude film bekijken die ik een paar jaar geleden
>     als ISO9660 video-DVD had bewaard.
>
> [...]
>
>     Nu wil ik die DVD (en alle andere oude DVD's) gewoon als mp4- of mkv-
>
>     files op de harde disk zetten. Maar eenmaal gestart met 'vlc /dev/sr0'
>     kan ik niet in het submenu komen dat het mogelijk maakt bestanden te
>     saven.
>
>     Heeft iemand hier een idee hoe ik dat moet aanpakken?

> [...]

Korte samenvatting ervaringen Handbrake:

Toen ik eenmaal de terminologie van de verschillende menu's onder de
knie had, bleek onder het kopje 'subtitles' de tab 'add all' een lijst
beschikbare subtitles te leveren. Maar omdat de eerste DVD geen orgineel
was was de subtitle niet als zodanig benoemd en herkenbaar. Op een
orginlele DVD was dat wel zo en vielen de stukjes van de puzzle op hun
plaats. Het converteren naar MKV's met subtitles ging dus goed.

Helaas bleek daarna dat de mkv-videos die door Handbrake werden gemaakt,
bij het afspelen op de TV voortijdig afbraken. Voorlopig alles dus maar
weer in de kast gelegd.

Paai