[linux] mounten van een kakelverse 2T schijf

jjge op xs4all.nl jjge op xs4all.nl
Vr Mrt 25 09:54:12 CET 2022

> Jawel.

> Misschien is er wat anders aan de hand.

Dat zou kunnen. Maar wat?

> Ik denk te lezen dat er reeds wat data op de disk staat.
> Die data gaat verloren met "formateren".

Dat valt gelukkig mee. Het is een gloednieuwe disk. En ik wil hem in gebruik nemen als backup disk. Dus alles wat erop staat mag eraf.

Maar ik kom zelfs niet aan formatteren toe: /dev/sd* laat (na een half uur of zo) wel sdf zien, dus ik zou hem kunnen fdisken

Voorlopig gaat het noch met fdisk noch met cfdisk erg goed. In feite geven ze zelfs een partitiesize van maximaal 1 M byte aan, en dat voor een 2T schijf... lijkt me wel wat erg mager...

> Ik ken gparted als tool voor partities maken
> en voor aanpassing van partitie grootte en partitie type.
> Of gparted  ook `mkfs -t foofs` kan, weet ik niet.
>

> Terug naar
>
> Welke opties worden er aan het mount commando mee gegeven?

Alleen -t ntfs-3g

> Eventueel: Wat weet  /etc/fstab van de kakelverse 2TB disk?

Niets.

> Groeten
> Geert Stappers
> --