[linux] mounten van een kakelverse 2T schijf

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Vr Mrt 25 10:23:45 CET 2022

On Fri, Mar 25, 2022 at 09:54:12AM +0100, jjge--- via Linux wrote:

> Dat zou kunnen. Maar wat?

Laten we het uitzoeken  (en stoppen met aannames doen)

> Dat valt gelukkig mee. Het is een gloednieuwe disk. En ik wil hem in
> gebruik nemen als backup disk. Dus alles wat erop staat mag eraf.

OK

> Maar ik kom zelfs niet aan formatteren toe: /dev/sd* laat (na een half
> uur of zo) wel sdf zien, dus ik zou hem kunnen fdisken

Wat gebeurd er voor "formatteren"?  ( Ik probeer te begrijpen
wat met formatteren bedoelt wordt. )

> Voorlopig gaat het noch met fdisk noch met cfdisk erg goed. In feite
> geven ze zelfs een partitiesize van maximaal 1 M byte aan, en dat voor
> een 2T schijf... lijkt me wel wat erg mager...

Deel alsjeblieft met ons wat er op het scherm staat, commando en output.

> Alleen -t ntfs-3g

Daar ontbreekt  "device" en "mount point".

Daarmee hebben we hopelijk een deel van het probleem.

Wat "device" is kan gevonden worden met `lsblk`.

En "mount point" mag elke lege directory zijn. Bijvoorbeeld '/backup'.
Mocht die nog niet bestaan:  `sudo mkdir /backup`.

Groeten
Geert Stappers
--
Silence is hard to parse