[linux] mounten van een kakelverse 2T schijf

jjge op xs4all.nl jjge op xs4all.nl
Vr Mrt 25 10:53:03 CET 2022

> Laten we het uitzoeken  (en stoppen met aannames doen)

> OK

> Wat gebeurd er voor "formatteren"?  ( Ik probeer te begrijpen
> wat met formatteren bedoelt wordt. )

Ik probeer het ook in te vullen, wat ik ermee bedoel is een leeg, beschrijfbaar bestandssysteem te maken. Wat er daarvoor gebeurt: ik heb geen idee wat ze in de fabriek gedaan hebben. Ik in ieder geval niets... zo lang je geen /dev/sdf<partitie> ziet, kun je weinig. Behalve idd de partitietabel cre-eren (en fdat heb ik nu ook met goparted geprobeerd,  met hetzelfde non-resultaat. Ik bedoel, een 2M schijf is naar hedendaagse maatstaven wel erg klein...

> Deel alsjeblieft met ons wat er op het scherm staat, commando en output.

Voor gparted komt-ie er aan. Voor (c()fdisk gewoon het commando (met sudo ervoor).

> Daar ontbreekt  "device" en "mount point".

Die staan niet in het mount commando. Het volledige commando was:

mount -t ntfs-3g /dev/sdf /mnt/tmp

Ik heb ook /dev/sdf1 geprobeerd: wil je dat echt weten? Je kunt het ook raden...

joop gerritse
Mühlenstraße 11
Kalkar-Wissel
jjge op xs4all.nl