[linux] https://www.xs4all.nl/eigenmailserver/

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Wo mei 4 16:59:21 CEST 2022

On Wed 04 May 2022, Geert Stappers via Linux wrote:

> Na het lezen van https://www.xs4all.nl/eigenmailserver/
> weet ik nog steeds niet of ik moet lachen of huilen.
>
> Tekst van de webpagina in kwestie:

Ja, laten we dit een jaarlijkse agenda punt van maken.
Moet het dan precies na een jaar (anders wordt je mail direct
geblokkeerd) of mag het ook een dag eerder? Of gaat kpn jaarlijks
spamhaus vertellen dat ik in principe een spammer ben?

Ja, goed voor je DKIM / SPF / DMARC.

> Ik hoop hier ervaringen te lezen van oud XS4ALL klanten
> die hun mailserver thuis hebben.  En het liefst berichten
> als "Postel was zijn tijd ver vooruit"    :-)

Ik beheer o.a. een colocated server die voorheen bij xs4all hing (nu
meta-verhuisd naar kpn). Ik kreeg laatst een email dat omdat de shell
server uitgezet gaat worden, ik niet meer bij de powerswitch kan komen.
Ik heb ook een serial console toegang nu (en in het verleden weleens
dankbaar gebruik van gemaakt). Daar werd niet over gesproken. Dus een
reactie gestuurd. Na een week de melding dat die ook niet meer
beschikbaar was, maar verzoeken voor hands-on support kon altijd nog.
Als dat dan net zo snel gaat als die reactie...

Ik ben inmiddels bezig die colo server weg te verhuizen. Bijkomend
voordeel: een stuck dichter bij huis, wel wat duurder. Tja.

RIP XS4all.
Jammer hoe zo'n mooi bedrijf door zo'n buitenlandse baas om zeep
geholpen wordt (en die man is met gouden handdruk allang opgerot).
Alleen daarom zal ik nooit vrijwillig een KPN product gebruiken.
(Thuis zit ik bij Solcon, vergelijkbare situatie als xs4all: ook
overgenomen door KPN, maar mag nog voorlopig zelfstandig opereren.
Zodra KPN daar vervelend gaat zijn ben ik ook daar weg.)

Paul