[linux] Wat is er fout in dit bash-script?

Oscar Roozen linux op okkie.nu
Vr Okt 21 17:35:53 CEST 2022

On 21-10-2022 16:27, Paul Slootman via Linux wrote:
> Ik kan mij 1991 herinneren,

Ongetwijfeld, maar we hadden het hier over een scriptje waar {x..y} al
gebruikt werd en vervolgens moeilijk gedaan werd (nofi!) om er een leading
zero in te krijgen.

Ik wil niet zeggen dat jouw oplossing verkeerd was, maar dat {x..y} zelf ook
al leading zero's kan genereren. Dat is alles.

Het lijkt er trouwens op dat de OP vooral een reeks plaatjes wilde
hernummeren, compleet met een leading zero, zodat deze op alle devices
netjes op volgorde getoond wordt. Als dat zo is, zou ik ook eerder iets met
prinf maken. Bijvoorbeeld: (ongetest!)

#!/bin/bash

# hernoem de bestanden op de commandline
# naar pic_0001.jpg tot pic_nnnn.jpg

nummer=0

for plaatje in "$@"
do