[linux] Iemand erin geslaagd "locate"-commando toe te spitsen/te beperken?

Julien Michielsen michkloo op xs4all.nl
Do Sep 15 14:23:38 CEST 2022

 Wanneer ik een bestand wil vinden gebruik ik daar vaak locate voor.  Dat vindt bv. alle

 file-namen die "table" bevatten op mijn systeem.  Dat vindt echter niet alleen die paar
 bestandsnamen waarnaar ik zoek, maar ook de paar honderd namen waarnaar ik echt niet

 op zoek ben.  Het commando "locate table" bv. geeft mij een lijst met 39135 resultaten,

 beginnend met heel veel bestanden in .*-directories (.config, .local, .rustup), en andere per

 defintie niet-interessante directories (~/local/diversesubdirectories).  Alleen de 15 namen aan
 het eind waren interessant.  Zou iemand een  manier weten een skip van die ongewenste
 resultaten te bereiken?
 Wanneer je een terugkerend probleem hebt heeft vaak een ander daar een slimme oplossing

 voor gevonden. Hopelijk ook hier.  Dank, Julien