[linux] Iemand erin geslaagd "locate"-commando toe te spitsen/te beperken?

Guus Snijders gsnijders op gmail.com
Do Sep 15 16:30:20 CEST 2022

Op do 15 sep. 2022 14:23 schreef Julien Michielsen via Linux <
linux op lists.nllgg.nl>:

> Wanneer ik een bestand wil vinden gebruik ik daar vaak locate voor.  Dat
> vindt bv. alle
> file-namen die "table" bevatten op mijn systeem.  Dat vindt echter niet
> alleen die paar
> bestandsnamen waarnaar ik zoek, maar ook de paar honderd namen waarnaar ik
> echt niet
> op zoek ben.  Het commando "locate table" bv. geeft mij een lijst met
> 39135 resultaten,
> beginnend met heel veel bestanden in .*-directories (.config, .local,
> .rustup), en andere per
> [...]

Ik neem aan dat je de relevante manual page (man locate) al had bekeken?

De opties -b en -r lijken namelijk wel relevant. -b is voor basename, met
-r kun je patronen toevoegen. En natuurlijk kun je altijd verder filteren
met grep.

En soms is find toch nét even handiger :).

mvg, Guus