[linux] Iemand erin geslaagd "locate"-commando toe te spitsen/te beperken?

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Vr Sep 16 15:32:51 CEST 2022

On Thu 15 Sep 2022, Guus Snijders via Linux wrote:

> De opties -b en -r lijken namelijk wel relevant. -b is voor basename, met
> -r kun je patronen toevoegen. En natuurlijk kun je altijd verder filteren
> met grep.

Ik doe ook vaak "locate bla | grep /bla$" als ik specifiek een bestand
zoek dat precies "bla" heet. Manpage heb ik in 1998 voor het laatst
bekeken denk ik, toen zat -r / --regexp er nog niet in :-) Ik kan dus
beter "locate -r /bla$" doen...

> En soms is find toch nét even handiger :).

Niet vaak... zeker als je heel veel bestanden hebt.

Ik heb wel aparte locate databases voor muziek en bewegende beelden,
zodat ik gericht naar b.v muziek kan zoeken. Daartoe heb ik een aparte
cron.daily job dat er zo uit ziet:

updatedb --prunepaths /tmp --database-root /mp3 --output /var/lib/mlocate/mp3

en nog zoiets voor de filmpjes.

Dan een eigen 'mp3locate' dat een wrapper rond de standaard locate is,
wat als extra parameter toevoegt:

#!/bin/sh

exec /usr/bin/locate -i -d /var/lib/mlocate/mp3 "$@"

Paul