[linux] Iemand erin geslaagd "locate"-commando toe te spitsen/te beperken?

Derry cl3m0t op gmail.com
Vr Sep 16 21:55:43 CEST 2022

On 15-09-2022 14:23, Julien Michielsen via Linux wrote:
> Wanneer ik een bestand wil vinden gebruik ik daar vaak locate voor.
> Dat vindt bv. alle file-namen die "table" bevatten op mijn systeem.
> Dat vindt echter niet alleen die paar bestandsnamen waarnaar ik zoek,
> maar ook de paar honderd namen waarnaar ik echt niet op zoek ben.
> Het commando "locate table" bv. geeft mij een lijst met 39135
> resultaten, beginnend met heel veel bestanden in .*-directories
> (.config, .local, .rustup), en andere per defintie niet-interessante
> directories (~/local/diversesubdirectories). Alleen de 15 namen aan
> [...]

locate kijkt voor het resultaat in de gebruikte datatbase(s). Welke
zoekresultaten voor jou interessant zijn, heeft locate vanzelfsprekend
geen flauw benul.

Als je een systemwide database gebruikt, staat helemaal bovenaan van de
lijst met resultaten wat locate vindt onder je working directory, de
rest staat eronder in de volgorde van het directoryboomstructuur. Als je
dus vanaf je home directory locate table doet en je wilt dat de
zoekresultaten onder /etc bovenaan van de resultatenlijst hebben dan zou
je eerst een cd doen naar /etc en van daar locate table doen. Je kan het
aantal resultaten beperken met de -n optie, e.g. locate -n 10 table

Groet,
Derry