[linux] hoe vnc naar kvm guest met lxde

Paul de Vries nllgg op parvis.nl
Zo Apr 30 13:24:15 CEST 2023

> Laten we die KVM guest de hostnaam `kagee` geven.
> Of LXDM en graphical.target voldoende zijn,
> zijn we nu achter aan het komen.

mac heeft macserver
linux server heeft srv1 centos7
vm guest heeft 4fedora

> Vertel a.u.b. meer over de mac in kwestie (plaats in het netwerk, rol)
> RealVNC als VNC viewer is me duidelijk.
> Zwart scherm is ook duidelijk, de :5902 niet zo.
> De "4fedora" **zou** de hostnaam van de KVM guest **kunnen** zijn.

normaal gebruik ik mac iterm2 ssh srv1 of ssh 4fedora, dat werkt

> Probeer voor te stellen dat andere mensen met andere dingen bezig zijn.
> Ik bedoel dat ik niet weet een :2 is, net zo min als een :1

dit gaat over vnc display: x11 DISPLAY=n, vnc port=5900+n

> Ik probeer met je mee te denken.
> Momenteel echter te weining informatie om een zinvolle hint te geven.

intussen weer verder gezocht:
op mac met xquartz (x terminal) ssh root op srv1 virt-manager
in virt-manager select 4fedora display
en daar zie ik het lxde login scherm
in virsh heb ik spice opgegeven en op guest spice-vdagent geinstalleerd.

ik denk dat als spice een scherm kan laten zien, vncviewer dat dan ook zou moeten kunnen ...

met vriendelijke groet, paul.