[linux] lastig

h.nijwening h.nijwening op ziggo.nl
Wo mei 17 12:28:36 CEST 2023

Beste mensen,

Jarenlang met tevredenheid Open Suse Linux Leap 15.4 gebruikt. De
tientallen updates steeds netjes geïnstalleerd maar nu komen er toch
spontaan allerlei probleempjes.

ik noem er een paar. Linux wil niet normaal afsluiten met de muis. Gaat
in slaapstand en duurt heel lang totdat ik dan maar de power knop induw.
En r komt een bericht op mijn scherm " the server locker is broken en
ook dan rest alleen maar de powerknop. Lijkt voor mij op een virusje.En
wanneer ik dan opnieuw inschakel kost het moeite om verder gaan.
Inloggen als user gaat goed maar daarna bv de Thunderbird of Firefox
snelkoppeling kiezen resulteert in het in een flits verschijnen van een
dansend snelkoppeling symbooltje en ook daarna zonder enig verder
resultaat verdwijnt, maar na 5x proberen lukt het dan wel. Het liefst
zou ik de hele HD met een schoonmaakprogramma 'nuken' , en opnieuw de
DVD  Opens use 15.4 installeren, met de inmiddels honderden updates.

Maar dan verlies ik toch altijd wel dingen waarvan ik later spijt van
krijg bv e-mailen andere adressen en links naar interessante pagina's.

Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Henk Nijwening (80+)