[linux] lastig

Daniel C. von Asmuth asmuth op vonasmuth.nl
Wo mei 17 12:59:38 CEST 2023

Aldus schreef h.nijwening via Linux op Wed, May 17, 2023 at 12:28:36PM +0200:
> Beste mensen,
>
> Jarenlang met tevredenheid Open Suse Linux Leap 15.4 gebruikt. De tientallen
> updates steeds netjes geïnstalleerd maar nu komen er toch spontaan allerlei
> probleempjes.
>
> ik noem er een paar. Linux wil niet normaal afsluiten met de muis. Gaat in
> slaapstand en duurt heel lang totdat ik dan maar de power knop induw. En r
> komt een bericht op mijn scherm " the server locker is broken en ook dan
> rest alleen maar de powerknop. Lijkt voor mij op een virusje.En wanneer ik
> [...]

Geachte heer Nijwening,

Wat de preciese oorzaak van uw probleem is kan ik zo niet zeggen. Ik vraag me
af welke hardware u gebruikt. Een virus heb ik op Linux nog nooit gezien.

Linux afsluiten moet gewoon kunnen met de power knop; niet te lang ingedrukt
houden dan sluit het OS op de reguliere manier af (maar wel eerst uw documenten
opslaan). Een ander alternatief is de <-- en Ctrl knoppen tegelijk indrukken).

Leap 15.4 is nog steeds de actuele versie van OpenSuse, dus hoe lang hebt u
die dan gebruikt? Als u een nieuwe installatie of upgrade overweegt, dan zou
ik Leap 15.5 adviseren.

Als u een reservekopie bewaart van uw home-directory, dan raakt u bij
herinstallatie of upgrade uw persoonlijke bestanden niet kwijt.

Dat Thunderbird of Firefox niet bij de eerste poging willen starten is
merkwaardig, maar die programma's zijn na een simpele klik niet meteen gestart;
afhankelijk van de hardware zou dat 10 seconden kunnen duren.

Misschien is het het handigst als u a.s. zaterdag naar de NLLGG-bijeenkomst in
Utrecht komt en uw PC meeneemt (vraag naar BuurtLinux).

Succes,

Daniel von Asmuth