[linux] update ongedaan maken

Derry cl3m0t op gmail.com
Za Jun 8 18:16:12 CEST 2024

On 07-06-2024 17:15, Annelies Kraaiveld wrote:

> Beste allemaal,
>
> Het lag aan mij. Jullie advies (met de Shiftknop en het grub-menu
> enz.) werkte niet bij mij, maar wel bij één van de jongens in mijn
> woonplaats van computerservice aan huis. Hij zei niets van Linux te
> weten, maar kon wel overweg met het advies, het grub-menu en de
> kernel. De medewerker van CsaH heeft de één na laatste kernel als
> standaard ingesteld en heeft ook een andere kabel voor mijn pc-scherm
> gegeven en nu werkt alles weer zoals normaal.

Fijn dat je je computer met Linux Mint weer kan gebruiken. Wat goed ook
van de jongen van CsaH dat hij een oude kernel als standaard heeft
ingesteld zodat je (voorlopig) met de oude kernel automatisch kan
opstarten. Bij Mint kan dat standaard instellen van de kernel via de
grafische software manager. Grote kans dat volgende keer Mint een nieuwe
kernel update heeft, dat je dan die nieuwe kernel wel kan gebruiken.

Zoals ook al door Willem Ligtenberg wordt aangehaald, is het misschien
handig om Timeshift te gebruiken. Je kan daarmee back-ups maken van een
werkend systeem en het systeem herstellen als er iets misgaat met je
systeem door bijvoorbeeld een update. Via de link hieronder kan je meer
lezen over Timeshift.

https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?title=Timeshift

Let wel op dat er standaard van je persoonlijke data, zoals je
documenten, geen back-up wordt gemaakt met Timeshift. Voor je
persoonlijke data kan je beter iets anders gebruiken dan Timeshift,
zoals Luckybackup:Basis

https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?title=Luckybackup:Basis

Fijn weekend en fijne vakantie!

Vriendelijke groet,