[Homeserverproject] Welcome to the "Homeserverproject" mailing list

Daniel C. von Asmuth asmuth at bakunin.xs4all.nl
Tue Jan 23 15:35:07 CET 2018

Aldus schreef homeserverproject-request at lists.nllgg.nl op Mon, Jan 22, 2018 at 09:54:22PM +0100:

> Van harte welkom bij deze mailgroep. Alles aangaande ons
> homeserverproject kun je hier bespreken.
>
> Door lid te worden stem je in met de volgende afspraken:

Dank u .

Alexander Swen schreef:

> * Wat deden we de vorige keer?
> We hadden een gave brainstorm over de eisen die we aan onze homeservers
> willen stellen. Dat was allemaal inhoud. Het geeft ons een idee van wat
> we kunnen verwachten. Het resultaat kun je lezen op
> https://pad.nllgg.nl/p/homeserver.

Eureka! Als je uit bovenstaande URL de punt op het einde weglaat, dan
krijg je wél meer info.

Suggesties voor software: - Kopano groupware
			  - DocBook voor documentatie (leercurve)
			  - SAR performance monitoring
			  - Bacula voor backup (werkt dat met Windows?)
			  - Samba voor bestanden delen en Active Directory
			  - Alternatief: OpenAFS en Kerberos
			  - GIT of SVN voor versiebeheer
			  - Asterisk voor Internet Telefonie
			  - NX voor GUI (remote desktop)
			  - Squid web proxy

Ik heb toegezegd om André een beetje bij te staan met de hardware...
Hiervoor zou het helpen als er naast de lijst gewenste functionaliteiten
ook performance eisen bekend waren. De eerste aanzet is om het maximaal
aantal simultane gebruikers vast te leggen. Als je een webserver wilt
runnen zou dat wel eens de helft van de wereldbevolking kunnen zijn:-(

Mijn eerste indruk is dat de Raspberry Pi niet de performance biedt die
je verwacht. De laatste c't Magazine heeft de nieuwe HPE microserver
getest met als uitkomst dat de voorafgaande versie in sommige opzichten
beter is. Het artikel doet de waardenvolle suggestie om te kijken naar
een goede NAS, waarvan sommige je eigen software kunnen draaien.

Eigenlijk zou je met een hele zware machine moeten beginnen en dan
telkens langzamere hardware testen totdat het nog net snel genoeg is.

Tenslotte vermoed ik dat een 'homeserver' thuis in de kelder of op
zolder of in de garage komt te staan, anders dan een 'media PC' die
eerder onder de TV staat. Toegang kan via SSH. Verder is het handig
als het apparaat in de kofferbak van een auto kan worden vervoerd.

Router functionaliteit en server functionaliteit zijn nogal verschillend
qua hardware eisen. De RPi is bijvoorbeeld gechikt voor domotica
experimenten.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth