[linux] Re: Standaarden kopen vs. RFC's downloaden (was: VoIP)

Peter Fokker nllgg op berestijn.nl
Do Apr 7 20:52:59 CEST 2005

"Hugo van der Kooij" wrote:

> Belangrijk is de 2 standaarden uit elkaar te houden.
>
> H.323 is relatief stabiel. Gaat veel verder als alleen VOIP. Maar ITU
> standaarden moet je kopen en zijn nu niet bepaald lekker leesvoer als je
> geen rechten studie gedaan hebt.
>
> De andere standaard, SIP, gaat via het process van de internet
> standaarden. Maar het is nogal een bewegelijk doelwit door de aanvullingen
> en zo. Het kan daardoor wat lastiger blijken om SIP volledige compatible
> te krijgen met een andere partij.

Deze opmerking raakt een interessant punt [1]. Stel dat je zo'n norm
aanschaft (bij het NNI in Delft of anderszins) en 'm implementeert
in Open Source.  Dan houdt niets je tegen om in de source code die je
produceert uiteindelijk de hele norm (die je gekocht hebt) in de code
cq. de commentaren cq. in de manpages en/of andere documentatie op te
nemen. Daarmee maak je in feite die norm openbaar. Is dat dan een nieuwe
openbaarmaking in de zin van de auteurswet? Dan heb je waarschijnlijk
niet het recht om dat te doen. Of wel?  Of is dat dan een (toegestane)
vorm van citeren? En daarbij: wat koop je eigenlijk als je een normblad
koopt?

--Peter Fokker

[1] Ik liep juist vorige week tegen een dergelijk probleem aan.
    Veel administratieve software voor basisscholen kan informatie
    uit de leerlingenadministratie exporteren in het zgn. EDEX-formaat.
    De exacte bestandsdefinitie blijkt moeizaam te vinden te zijn
    (maar dat is me indertijd wel gelukt). Nu blijkt dat de
    educatieve uitgevers e.d. om de tafel zijn gaan zitten voor een
    *nieuw* *nu nog beter* bestandsformaat op basis van XML. Dat
    heet dan EDEXml en de beschrijving van dat formaat is sinds kort
    te koop, inderdaad, bij het NNI in Delft. Mmm... Onder het
    motto 'KISS' heb ik uiteindelijk toch maar besloten om het voor
    de importfunctie in mijn programma bij het oude EDEX en/of CSV
    formaat te houden. Dit ingegeven juist door de mogelijke perikelen
    bij het in mijn code openbaar maken van informatie die EUR 20
    zou moeten kosten. En nu maar hopen dat niemand het Comma Separated
    Values file format heeft gepatenteerd...

--
The continued spread of a cleverly engineered computer virus exposes a
key flaw in the global embrace of technology: Its users are human.

                   --Anick Jesdanun, AP Internet Writer, 27 January 2004