[linux] Re: rippen CD's

Cecil Westerhof CecilWesterhof op xs4all.nl
Ma Apr 11 12:46:18 CEST 2005

Op ma, 11-04-2005 te 12:26 +0200, schreef Daniel C. von Asmuth:

> Dat lijkt me vrij normaal als je een dual-speed (2x) CD-ROM drive hebt.

Ik doe het op een DVD-speler. Sneleheid weet ik niet, maar meer als
double lijkt me. Daarnaast heb ik het met mijn brander geprobeerd die 48
speed is. En ook die is niet veel sneller. Scheelt een minuut of vijf.

> Van 'Grib' heb ik nog nooit gehoord. Je kunt 'cdda2wav' gebruiken om
> een audio-CD te converteren.

Een Gnome ripper. Gebruikt onderhuids cdparanoia en notlame. Bijkomend
voordeel is dat de namen van de geproduceerde mp3's nog ergens op slaan.

> Men zegt dat er tegenwoordig behalve CD's die voldoen aan de
> 'Compact Disc - Digital Audio' standaarden ook CD's in omloop zijn die
> daar niet aan voldoen om het kopiƫren moeilijker te maken.

Het gaat o.a. om CD's van tien tot vijftien jaar oud. Dus dat zal het
probleem niet zijn.

--
Cecil Westerhof <CecilWesterhof op xs4all.nl>