[linux] Re: Mounten USB stick

Kees Theunissen theuniss op rijnh.nl
Do Apr 14 01:58:01 CEST 2005

On Wed, 13 Apr 2005, Johan Wevers wrote:

>Hallo,
>
>Ik heb een USB memorystick gekocht (Sandisk cruzer micro). Onder win2000
>werkt het meteen, dus de hardware lijkt me OK, maar ik heb geen idee hoe ik
>hem onder Linux (Slackware 10) moet mounten. Ik zal wel iets basics over het
>hoofd zien, maar wil het wel graag werkend hebben.

Een paar weken geleden heb ik voor het eerst zo'n ding in een Slackware
10.1 gestopt. Ik draai daar (nog) de standaard ide-kernel op die met
de distributie mee gekomen is.

kees op pcict9:~$ cat /etc/slackware-version
Slackware 10.1.0
kees op pcict9:~$ ls /var/log/packages/kernel-*
/var/log/packages/kernel-headers-2.4.29-i386-1
/var/log/packages/kernel-ide-2.4.29-i486-1
/var/log/packages/kernel-modules-2.4.29-i486-1
/var/log/packages/kernel-source-2.4.29-noarch-1

Op dit moment werk ik via ssh op die machine. De stick ligt nu in de la
naast de PC. Ik kan hem er dus even niet instoppen en de mount procedure
knippen en plakken. Ik kan natuurlijk wel vertellen wat ik toen deed.

Zo'n stick wordt als scsi device gezien. Dan misbruik ik graag de
-scanbus optie van cdrecord om een overzicht te krijgen van de herkende
scsi devices. Naast mijn cdwriter liet 'cdrecord -scanbus' ook een disk
zien op /dev/sdb zien die er daarvoor niet was. Met 'fdisk -l /dev/sdb'
kon ik toen de partitie indeling zien van de stick: een vfat partitie
op /dev/sdb1.

Mounten kon dus (als root) met: mount -t vfat /dev/sdb1 /mnt/whatever

Ja, dit klinkt erg omslachtig.
Ja, in slackware 10.1 zitten ook KDE en GNOME en daar zitten ook
vast wel de nodige tools in om zo'n stick op je desktop op te laten
ploppen zodra die er in gestop wordt.
Nee, ik heb zelfs niet geprobeerd of dat automatisch kan.
Ik heb een gruwelijke hekel aan overbodige overhead en gebruik zo
ongeveer de lichtste window manager die in slack 10.1 zit: xfce4.
Misschien zou de file browser van xfce4 zo'n stick ook automatisch
mounten als je op de juiste device klikt, maar ik heb zelfs X niet
opgestart toen ik met die stick werkte; ik weet dus echt niet of hij
automatisch herkend kan worden.
Op de commandline in een Virtual Console is er prima met zo'n stick
te werken en meer verlang ik niet. Als het in een VC werkt dan zal
het onder X ook wel werken. In het omgekeerde geval met allerlei
automagische vage acties onder X heb ik een stuk minder vertrouwen.

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen
F.O.M.-Instituut voor Plasmafysica "Rijnhuizen", Nieuwegein